CDL: Negative uttalelser om dommerne

Selv om coachene i den danske Canal Digital ligaen har kåret "Årets dommer" er det ikke det samme som at alle er like enige om hvor gode dommerne er. I et TV-intervju på den danske kanalsport.dk fremkommer det til dels sterk kritikk mot ligadommerne generelt, og det er den amerikanske importspilleren Charlie Burgess som tar bladet lengst fra munnen. Men en tidligere "norsk" coach, Kenneth Webb har visstnok også uttalt seg svært negativt. På grunn av de administrative forholdene mellom CDL og den danske basketballforbund DBBF er det ikke uten videre mulig å bestraffe de to, så denne gang endte det hele med en irettesettelse.

I Danmark er basketligaen CDL (Canal Digital Ligaen) en selvstendig organisasjon som selv skal håndtere disiplinærsaker der spillere og cocher er involvert.

Og i etterkant av TV-intervjuet som er gjort i forbindelse med kampen mellom Bakken Bears og Åbyhøj Basketball, har uttalelsene til importspilleren Charlie Burgess det vakt reaksjoner i dommermiljøet.

I frustasjon over det som påstås å være et for lavt sportslig nivå på dommerne går Burgess friskt til verks med utsagn som "The referees are a disaster to the game", og han får også følge av Jahmar Thorpe og Edward Morris om at dommerne har får stor innflytelse på kamputfallet.

Ifølge våre kontakter i Danmark har også den tidligere Tromsøcoachen Kenneth Webb uttalt seg negativt om dommerne, og til tross for at krefter i forbundet ville ha gitt de aktuelle en straff, ble det kun med en liten irettesettelse denne gang.

Uttalelser av denne typen er dessverre svært vanlig i de fleste land der noen må bruke fløyte mens andre spretter en ball, inkludert Norge, men en konstruktiv dialog vil nok alltid være bedre enn frustrasjonsutblåsing til nærmeste person med kamera og mikrofon i hånden.

Kilde: Kanalsport.dk